Monday, August 2, 2010

Bagaimana kefungsian sosial individu dapat membantu menyelesaikan masalah?


Kefungsian membawa maksud tujuan atau tugas tertentu bagi setiap anggota masyarakat kepada sistem dalam masyarakatnya dan akibat yang dihasilkan terhadap orang lain. Fungsi pula membawa maksud tugas atau keadaan yang menyebabkan proses pengadaptasian dan penyelarasan kepada sesuatu sistem berlaku. Kefungsian sosial pula secara keseluruhan membawa maksud satu aktiviti yang sangat penting dalam melengkapkan hubungan diantara komponen-komponen pengalaman sosial dalam kehidupan seharian. Kefungsian sosial memainkan peranan penting dalam aspek kehidupan seharian masyarakat di Malaysia. Tanpa kefungsian sosial ini, kehidupan masyarakat akan menjadi tidak teratur dan tidak stabil. Kefungsian sosial lebih melihat kepada bagaimana sesuatu proses sosialisasi itu memberi impak kepada persekitarannya. Komponen- komponen utama yang wajib ada untuk menilai sejauh mana keberkesanan kefungsian sosial itu adalah status sosial, rol sosial, kelompok sosial dan institusi sosial.



Kefungsian bersosial melahirkan masyarakat yang stabil, mantap, mempunyai tingkah laku tertentu dan boleh dijangka. Tingkah laku yang anjal juga tidak bermakna masyarakat itu hidup dalam kucar-kacir. Kefungsian sosial juga dilihat dalam sudut yang pelbagai sebagai landasan untuk menolong masyarakat dalam menyelesaikan masalah. Secara kasarnya, kefungsian sosial melihat seseorang individu  memainkan peranan yang penting diantara satu sama lain.Contohnya, nizam seorang suami, dia mempunyai kawan-kawan, dia  juga bekerja di sebuah pejabat untuk menanggung perbelanjaan keluarganya dan dia juga mempunyai ibu bapa di kampung. Daripada contoh yang diberi juga sudah menunjukkan bahawa kefungsian sosial telah mendorong nizam berkeinginan untuk bersosial bersama kawan-kawan, perlukan sumber ekonomi untuk menyara hidup keluarganya dan perlu menjalankan tanggungjawab sebagai seorang  anak Jadi kefungsian sosial memberikan impak yang besar dalam kehidupan nizam.

Rujukan : Samir Muhazzab Amin & Winny Abdul(2009): Pengantar Kerja Sosial: Kefungsian sosial dalam sistem sosial. Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd

1 comment: