Monday, August 9, 2010

Teori dan Model berkaitan individu dan kumpulan...

Teori Psikologi Individu memfokuskan kepada keunikan yang dimiliki oleh seseorang individu dan Alder menolak mengenai desakan seksual menentukan personaliti seseorang.

Menurut Alder, fenomena psikologi yang dialami oleh setiap individu itu adalah berbeza antara satu sama lain tetapi bersifat konsisten antara satu sama lain iaitu untuk mencapai kehendak superioriti. Kegagalan seseorang individu berhadapan dengan cabaran hidup mendorong individu bersifat lemah, pasif dan defensif iaitu individu ini mengalami inferiority complex.

Kehendak seseorang itu mempengaruhi setiap tindakan mereka berpandukan pula kepada pengalaman di masa lepas yang telah dilalui mereka yang mana mendorong kepada usaha untuk merealisasikan suatu kehendak. Perasaan inferioriti yang wujud secara nyata atau khayalan dalam diri seseorang individu dianggap suatu yang normal. Bahkan, perasaan inferioriti itu menjadi dorongan untuk seseorang individu mencapai keinginan superioriti. Superioriti pula merupakan matlamat hidup seseorang individu di samping menggapai kesempurnaan kendiri yang unggul. Maka, matlamat ini dijadikan pula sebagai panduan hidup seseorang. Matlamat tadi adalah hasil idea yang dibayangkan. Ia diistilahkan sebagai Fictional Finalism.

Kematangan atau kebaikan seseorang itu dilihat melalui pandangan seseorang individu itu terhadap kehidupan sosial yang sedang dihadapi. Menurut Adler, dengan berusaha membantu orang lain, sebenarnya kita sedang membantu diri kita dalam mencapai matlamat. Dengan mempunyai kepentingan sosial ( social interest) yang tinggi, individu ini amat mementingkan kebajikan orang lain dan usaha yang dibuat untuk menyumbang kepada kebajikan masyarakat membantu seseorang individu untuk menyesuaikan diri dengan baik di samping mengurangkan perasaan sunyi dan tertekan.
Perancangan hidup seseorang individu dianggap unik dan cara hidup mereka dibentuk semasa lima tahun yang pertama. Selain itu, layanan ibu bapa semasa peringkat awal kanak- kanak memberi kesan kepada timbulnya reaksi inferioriti dalam diri anak- anak dan mempengaruhi pembentukan personaliti unik anak- anak dan gaya hidup yang bakal diamalkan ketika dewasa. Antara gaya hidup anak- anak yang dikesan dipunyai oleh anak- anak adalah jenis dominan/Active- Destructive, jenis bergantung/Passive- Constructive, jenis mengelak/Passive- Destructive Style, dan jenis sosial/ Active- Constructive Style.

Selain itu, Adler turut percaya perbezaan layanan ibu bapa terhadap anak- anak adalah berkait- rapat dengan turutan kelahiran ( birth order ) setiap anak. Maknanya, layanan yang diterima oleh anak sulung, anak kedua, anak tengah, anak tunggal dan anak bongsu adalah berbeza- beza antara satu sama lain. Demikian, melalui pengalaman yang dialami, seseorang individu itu mampu menciptakan personaliti dan tingkah laku diri yang unik dan ia berdasarkan persepsi subjektif yang dimiliki oleh setiap mereka.

Kata Adler lagi, desakan hidup yang dihadapi seseorang menjadi tunggak kepada perkembangan personaliti individu itu sendiri. Di samping itu, konsep kendiri kreatif turut memainkan peranan besar dalam menentukan personaliti seseorang. Kendiri kreatif wujud dalam diri individu berasaskan kepada proses pembelajaran (rangsangan- tindakbalas) yang dilalui sepanjang kehidupannya di masa lalu. Apa sahaja keputusan yang dibuat, tanggungjawab adalah disandarkan kepada individu itu sendiri. Penilaian baik dan buruk sesuatu perkara itu adalah terpulang kepada pengamatan individu itu sendiri dan manusia bukanlah hamba kepada nasib.
Thinking, feeling, emotion, and behavior can only be understood as subordinated to the individual’s style of life, or consistent pattern of dealing with life. The individual is not internally divided or the battleground of conflicting forces. Each aspect of the personality points in the same direction.

No comments:

Post a Comment